Konsorcjum Dolnośląskich Szpitali Powiatowych
menu
- STRONA GŁóWNA
- O KONSORCJUM
- ZARZĄD
- POZNAJ NAS BLIŻEJ
- CZŁONKOWIE
- OGŁOSZENIA
- NAPISALI O NAS
- JAK SIĘ ROZWIJAMY
- KONTAKT
skontaktuj się z nami
Związek Pracodawców Konsorcjum Dolnośląskich Szpitali Powiatowych 59-400 Jawor ul. Szpitalna 3
konsorcjum@szpitale-powiatowe.pl |
Aktualności
23 - 07 - 2015
OŚWIADCZENIE
OGÓLNOPOLSKIEGO POROZUMIENIA SZPITALI POWIATOWYCH
W SPRAWIE
PLANU FINANSOWEGO
NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
DOTYCZACEGO SZPITALI NA
ROK 2016
Ogólnopolskie Porozumienie
Szpitali Powiatowych wyraża stanowczy sprzeciw i oburzenie wobec projektu planu
finansowego NFZ na 2016 rok. Przedstawiona propozycja podziału środków
finansowych jest szczególnie niekorzystna dla szpitali powiatowych.
Udział i rola szpitali powiatowych w systemie
ochrony zdrowia jest nie do zastąpienia. Szpital powiatowy jest szpitalem pierwszego
kontaktu dla 80% polskich pacjentów i w większości przypadków ostatnim etapem
leczenia. W łańcuchu zabezpieczającym potrzeby zdrowotne mieszkańców powiatu
jest najbardziej stabilnym elementem dającym poczucie bezpieczeństwa. Szpitale
powiatowe działają w trybie ostro dyżurowym, czyli w pełnej gotowości do pracy.
W świadomości społeczeństwa jest to jedyne miejsce, gdzie uzyska się poradę i
pomoc 24 godz. na dobę przez 7 dni w tygodniu w szerokim zakresie. Szpital powiatowy jest bardzo często
pierwszym ogniwem do specjalistycznego leczenia. Na jego poziomie wykonuje się przed
przekazaniem do kliniki czy szpitala specjalistycznego większość drogich badań
diagnostycznych. Efektem jest
generowanie wysokich kosztów. Z drugiej strony prowadzi to do zmniejszenia kosztów
pozostałych szpitali specjalistycznych.
Ciężar i rola, jakie spełniają
szpitale powiatowe w systemie ochrony zdrowia, są nieadekwatne do nakładów
finansowych, jakie NFZ przeznacza na tę grupę szpitali.
Dane z większości szpitali
powiatowych wskazują, że sytuacja finansowa uległa znacznemu pogorszeniu.
Wycena usług medycznych jest niezmienna od wielu lat. Jednocześnie w tym
okresie nastąpił znaczący wzrost kosztów. Na wzrost kosztów w ostatnich tylko
czterech latach w sposób oczywisty wpłynął wzrost wskaźnika cen towarów i usług
kształtujący się na poziomie 8,4%, wzrost płacy minimalnej o 21,21%. Do tego
dochodzi znaczny wzrost kosztów gotowości - kosztów stałych, które są
generowane wzrastającymi wymaganiami wynikającymi ze sztywnych kryteriów
zatrudnienia określonego personelu, wyposażenia w sprzęt i aparaturę, organizację
pracy niezależnie od wysokości kontraktu.
Znamy także oczekiwania grupy
zawodowej pielęgniarek i pozostałego personelu medycznego dotyczące wzrostu
płac, których poziom praktycznie nie uległ zmianie w ostatnich 5 latach. Z tym
problemem będziemy zmuszeni zmierzyć się w najbliższym czasie. Niepokojące są próby
ministerstwa zdrowia „załatwiania” tego problemu bez udziału zarządzających,
którzy są stroną umów z personelem. Tylko realne podwyższenie wartości punktu
oraz zwiększenie wartości kontraktów pozwoli rozwiązać te ważne problemy.
Niezrozumiała i nie do
przyjęcia jest propozycja zawarta w planie NFZ na rok 2016 zakładająca tylko
nieznaczny wzrost środków planowanych na finansowanie szpitali. Dowodzi to, że szpitale
powiatowe ciągle są niedocenianym elementem polskiego systemu ochrony zdrowia,
choć oferują najbardziej efektywną i kompleksową usługę. Realizacja tego
zamierzenia doprowadzi do upadku i likwidacji wielu szpitali powiatowych, a tym
samym pogorszenia bezpieczeństwa pacjentów, ograniczenia dostępności i jakości
usług medycznych.
W związku z tym oczekujemy
zwiększenia środków finansowych przeznaczonych na kontraktowanie świadczeń w
szpitalach powiatowych o min. 20%, o co wnioskowaliśmy w piśmie do ministra
zdrowia z dnia 25 maja 2015r.
Warszawa dnia 20.07.2015 r