Konsorcjum Dolnośląskich Szpitali Powiatowych
menu
- STRONA GŁóWNA
- O KONSORCJUM
- ZARZĄD
- POZNAJ NAS BLIŻEJ
- CZŁONKOWIE
- OGŁOSZENIA
- NAPISALI O NAS
- JAK SIĘ ROZWIJAMY
- KONTAKT
skontaktuj się z nami
Związek Pracodawców Konsorcjum Dolnośląskich Szpitali Powiatowych 59-400 Jawor ul. Szpitalna 3
konsorcjum@szpitale-powiatowe.pl |
Aktualności
01-06-2015
Naczelna Rada Lekarska przedstawiła stanowisko w sprawie zarządzenia prezesa NFZ dotyczącego warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: leczenie szpitalne. Zmienić się ma wycena świadczeń na SOR-ach.
Zdaniem NIL to pozytywne zmiany. Jednocześnie samorząd lekarski
zgłasza następujące uwagi do przedstawionego projektu zarządzenia:
1)
Prezydium NRL podtrzymuje apel Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 10
kwietnia 2015 r. o przywrócenie szpitalnym oddziałom ratunkowym ich
właściwej, wskazanej w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym
Ratownictwie Medycznym, roli w systemie ratownictwa medycznego.
Prezydium
NRL stoi na stanowisku, że zarządzenie nr 89/2013/DSOZ Prezesa NFZ z
dnia 19 grudnia 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu
lecznictwa szpitalnego, należy zmienić również w części określającej
zakres obowiązkowych świadczeń szpitalnego oddziału ratunkowego,
dostosowując je do przepisów ustawy z dnia 8 września 2006 r. o
Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Zarządzenie to w obecnym brzmieniu
w sposób niedopuszczalny rozszerza określony w ww. ustawie zakres
obowiązkowych świadczeń szpitalnego oddziału ratunkowego, o wszelkie
inne świadczenia, które ze względu na stan zdrowia świadczeniobiorcy
wymagają niezwłocznego podjęcia czynności związanych z diagnostyką i
leczeniem i nie mogą być zrealizowane w tym czasie przez
świadczeniodawców udzielających świadczeń w innych rodzajach. Regulacja
ta wypacza zadania szpitalnego oddziału ratunkowego i narusza jego
pozycję w systemie ratownictwa medycznego;
2) do § 1:
a) w pkt 2
projektu dotyczącym § 14 ust. 1 zmienianego zarządzenia znajdują się
odesłania do załączników 5a, 5b, 5c do zarządzenia; brak w przedmiotowym
projekcie nowelizacji zarządzenia przepisu dodającego te załączniki do
zarządzenia nr 89/2013/DSOZ Prezesa NFZ,
b) w pkt 3 projektu
dotyczącym § 18 ust. 5 zmienianego zarządzenia znajduje się odwołanie do
załącznika nr 5, który zgodnie z § 1 pkt 5 projektu będzie uchylony;
3)
zarządzenie nr 89/2013/DSOZ Prezesa NFZ, ani projektowana nowelizacja
nie reguluje kwestii transportu pacjenta do domu zgodnie z wytycznymi, a
w wycenie punktowej nie ma wzmianki na czyj koszt miałoby się to
odbywać;
4) do dodawanego załącznika 5a:
a) do kategorii II –
wątpliwości budzi pominięcie procedury podania surowicy przeciwko jadowi
żmii oraz innego unieruchomienia kręgosłupa, niż tyko poprzez gorset
gipsowy; procedura 99.231 implantacja progesteronu – raczej nie będzie
wykonywana w warunkach SOR/IP,
b) do kategorii III – do tej kategorii należy dodać wkłucie doszpikowe,
c) do kategorii IV:
-
określenie badań obrazowych TK jest niezgodne z obowiązującym ICD 9 –
wyrazy „z kontrastem” należy zastąpić wyrazami „ze wzmocnieniem
kontrastowym”,
- nie jest jasny zakres procedury 99.623 (przywrócenie
rytmu zatokowego), co będzie budziło niejasności co do sposobu jej
realizacji,
- nie jest jasny zakres procedury P49 – czy obejmuje ona
wszystkie leki, czy tylko wymienione w tym wierszu; wątpliwości budzi
również dobór leków wskazanych w procedurze – procedura obejmuje podanie
tylko jednej benzodiazepiny. W warunkach SOR istnieją jeszcze
przynajmniej dwie, które są podawane: midazolam, klonazepam, określenie
ogólne – leki – więc co się tu mieści, czy tylko te wymienione
- nie jest jasny zakres procedury P59 – lotne związki organiczne;
d) do kategorii VI – brak kodu procedury w lp. 15;
6) do dodawanego załącznika 5c:
a) załącznik jest niekompatybilny z innymi załącznikami,
b) nie jest jasny sposób kwalifikacji pacjentów do poszczególnych kategorii.
Za medexpress.pl